anneliekeyser

2013-02-16
23:52:24

Årets första terräng träning!!

Som sagt årets första terräng träning och jag är så sjukt taggad nu :) idag var det alltså premiär för Burre att kolla in lite terräng hinder. Han var upp till Johannesberg som 4 åring men kan ju säga att det gick ju inte så bra. Som unghäst var han en besvärlig kille som gjorde livet surt för oss alla andra. Äntligen har han börjat mogna och polletten har trillat ner. Är så glad att jag inte gav upp om honom då det varit nära väldigt många gånger för han kommer nog bli riktigt fin om han fortsätter så här.
Tillbaka till träningen, vi började med att trava fram och sen kom galoppen och jag kan säga att jag insåg vilken dålig kondis jag har och hur mycket det måste tränas!! Vi galopperade fram i friskt tempo ca 12 min och efter halvtid la vi in en låg hinder serie, lågt hinder in för att rak rikta hästarna fick vi rida genom en "port" och för att sen hoppa lågt hinder ut. Det var 18 m mellan hindrena och vi skulle få in både 4,5 och 6 galopp språng, inte det lättaste när man har mjölksyra i benen.
Efter det så skrittade vi en stund och tränade på att gå noggranna svängar för ytterhjälperna då det behövdes i kommande övningar. Vi fick börja med att trav hoppa ett kryss med travbommar innan för att falla in i galopp och sen hoppa en soffa och kulvert. Burre tittade lite lätt men bara helt enkelt hoppade :) efter det så skulle vi hoppa en coffin, räcke in vatten matta med bom över och räcke ut, här var det viktigt att hitta positionen i sadeln som om det skulle vara en riktig coffin. När vi hoppat den några gånger åt båda hållen la vi till ett rishinder både före och efter coffin och min underbara buse bara suger tag i hindrena och hoppar som han inte gjort annat i hela sitt liv :)
Sen fick vi avsluta med att komma tillbaka lite i tempo och hoppa ett lågt hinder och 2 st soffor på båge. Här vart det lite vingligt då vi båda började bli rätt trötta.

Men summa av kardemumman så sköte sig Burre utomordentligt och jag kan inte bli gladare. Nu är jag så taggad till att komma igång med alla hästar och längtar redan till 17:e mars då nästa träning för Helena är. Då hoppas jag att Khloe kan få följa med oxå.

Nu ska det sovas för imorgon har jag mycket att göra :)

Kram på er!!


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: