anneliekeyser

2013-02-14
03:09:20

Äntligen börjar man bli människa igen..
Efter en längre tids sjukperiod med den där härliga influensan så börjar man bli piggare igen. Tog lite längre tid den här gången att bli frisk då dem i stallet var sjuka så även fast jag själv var sjuk så stod man vissa dagar med 7 hästar som skulle tas om hand om, Tur man har en otroligt snäll sambo som ställer upp och hjälper en med så mycket som möjligt. Dessvärre fick hästarna lite ofrivillig vila då jag helt enkelt inte hade krafter nog till att rida. Men nu är dem igång som vanligt igen, här kommer lite vad vi har gjort sen i helgen.
 
Lördag: Både Burre och khloé får sig en mjukgörande genomgång i dressyr med fokus på att ställa igenom och få dem att släppa lite i sidorna.
 
Söndag: Samma arbete som i lördags med fokus på sidvärtes och lång och låg form.
 
Måndag: Vila då jag körde Malins häst till täby för 2:a kontrollen på hans hälta. Prognosen var fortfarande boxvila men hältan var lite bättre iaf. Återbesök om några veckor igen.
 
Tisdag: ÄNTLIGEN började träningarna för Agneta Carlén igen, har verkligen sett fram emot dem då jag känner vilken skillnad dem har gjort på Burre. Från att ha varit en rätt jobbig häst i hoppningen eller egentligen rent allmänt i ridning så har jag fått tips och råd så nu börjar vi hitta knapparna. Eller så är det bara så att min lilla galning har börjat mogna ;) Dem säger ju att Akribori avkommor är väldigt speciella och det är nog minst sagt samt om Burre iaf.
Nu har jag valt att rida båda hästarna för Agneta varannan vecka ute på Tullnäs Gård då det ger så mycket. Denna veckas lektion var det väldigt mycket lydnad som stod på programmet. Ska se om jag kan lägga in en skiss på övningarna vi gjorde. Burre visade verkligen att han mognat under jul och nyår och hoppade mycket fint och ihop. Dock har han svårt i lite snävare svängar men där är det styrkan som saknas men den kommer. Efter Burre var det Khloés tur och tyvärr så var hon inte riktigt ok i vänster fram så det vart inte många minuters ridning för hennes del utan vi fick åka hem. Nu hoppas jag att det bara är pga att hon gått över tiden lite på skoningen då hovslagaren varit sjuk. Hon är ju en känslig dam som för haft problem med sina fötter och när hon blir lite för lång så känner hon av det. Så håll alla tummar och tår att det inte är något annat.
 
Onsdag: Burre joggas i ridhuset i klång och låg form ca 25 minuter för att få bort eventuella slaggprodukter i musklerna och för att inte stelna till helt efter gårdagens hoppning. Det vart bara fokus på att hitta en bra form i ett lugnt och fint tempo.
Khloe fick vila pga gårdagens hälta, såg inget speciellt så vi hoppas på att det inte är något.
 
Torsdag: Khloé ska skos och sen ska jag kolla henne i ridhuset hur hon rör sig. Hoppas hoppas att det nu inte visar något.
Burre, Sirre och Saffi får jobbas för hand idag.
 
 
Nu ska jag jobba vidare några timmar innan det är dags att åka hem och släppa ut lite hästar och sen nanna kudden :)
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: