anneliekeyser

2011-06-01
02:07:15

Tisdag = Hoppträning för Ragna!
Då jag jobbade natt i måndags så vart det att sova hela tisdag fm och sen slappa i solen innan det var dags att åka till stallet och kvällens hoppträning! Trippe stod i hagen och njöt av solen när jag kom ner, han hade väl egentligen ingen större lust att följa med upp till stallet men med lite gräs stopp längs med vägen så var vi snart framme :) Han var riktigt duktig med lastningen idag, hade nästan räknat med protester med tanke på att han fick åka långt både i söndags och måndags. Väl framme gick jag en trevlig överaskning Åsa med Russin skulle rida med i samma grupp. Så trevligt att träna med folk man känner :) Appropå trevliga överaskningar så fick jag en till när jag red fram och det var att jag hittade en hel del knappar så nu började han jobba på riktigt fint och även i form. Man känner dock att han är svag i vändningarna i galoppen så det fick jag lite i läxa till nästa gång att rida mycket vändningar i galopp och att tänka på att det inte är samma vändningar hela tiden utan att försöka variera dem så att han blir så stark som möjligt.

Hoppade lite olika linjer idag och det kändes som att den ena var svårare än den andra i början tills vi fick kläm på det. Bland annat så red vi fram på travbommar om 2 set som låg i vinkel med ganska så tajt mellanrum så man var verkligen tvungen att ta ner tempot en hel del. Den linjen gjordes senare om till kryss med travbom 2 galoppsprång på böjt spår och sen 3 galoppbommar fram till en oxer. Trippe förstod inte riktigt första gången vad det hela gick ut på och sen så spökade solkatterna lite för honom men han blir bättre med dem oxå. Sen skulle vi komma på en rak linje på långsidan, räcke 4 galoppsprång och oxer ut. På räcket var det spöken idag, dels så var det lådor under och han fryser till och jag tappar skänkeln men efter 2 försöket så hoppar han fint över. Dock fick jag problem när vi skulle hoppa hela linjen speciellt i galopp i vänster varv då han skjuter ut bogen och vinklar huvudet. Anridning i trav funkar kanon men det är här styrkan kommer in i galoppen i vändningarna. Men med lite jobb så kommer det bli kanon bra med tiden :)
Vi avslutade med en bana som bestod av galopp bommar in och räcke ut diagonalt sen långsida räcke 4 galoppsprång och oxer ut, halvt igenom tillbaka på räcket med lådorna och då var det meningen att man skulle hoppa hindret lite snett mot vägen. har fick jag problem då han vart osäker i och med vändningen i galopp och att det skulle hoppas snett och mot  väggen. Hade en fin diskution med lite bråk men efter ett tag gav han med sig och hoppade faktiskt den sneda linjen i galopp. Stolt över mig själv att jag vågade gå på honom trots hans sätt att säga ifrån och att vi tillsammans rede ut situationen och kom över hindret!
 
Kan säga att det var en ganska så nöjd häst hemma när han vart avduschad och fick komma in i boxen och äta hö :)

Nu ska jag jobba vidare och tagga om för dressyr lektion och terräng träning imorgon... Har råckat dubbel boka mig själv imorgon ska rida för Maria imorgon på fm iofs brukar det inte bli så jätte tuff lektion och sen får han gå ut i hagen och vila och sen så ska jag åka till Johannesberg för att rida lite terräng på kvällen. Vi ska hoppa lite olika hinder och gå igenom vatten så det kommer inte bli någon tuff lektion utan det blir mera socialt och hoppa lite olika hinder bara :)

Kram!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: