anneliekeyser

2011-06-22
09:58:25

Hoppträningen gick bara så himla bra!!!
Igår var det hoppträning för Ragna ute i Ubby Närtuna kan bara säga så här jag är så jäkla nöjd :) Trodde verkligen att vi skulle få bråka med tanke på måndagens dressyrpass men tji fick jag utan han gick helt otroligt bra! Framridningen så hittade vi verkligen balansen och han började jobba på fint. Tog stöd på ytter tygel så att jag kunde vara mjuk i innerhanden och bara ställa honom mjukt inåt. Vi gjorde en hel del galopparbeten i lätt sits mycket för att han skulle mjukna i musklerna i ryggen. Oftast så blir det så att när jag sätter mig ner i galoppen så skjuter han iväg så jag stod i lättsits så att han bara kunde balansera sig självt och hitta suget i ytter tygel och börja söka sig ner. Men gissa om det kändes i mina stackars ben efter lite mer än 10 minuter i lättsits :( men så duktig som jag var med lite hjälp från min underbara sambo så kom jag ihåg att stretcha ;)
Red mycket trav cavalleti så att jag verkligen kunde rida honom mellan hand och skänkel och att få honom att vänta och inte springa iväg för mig. Sen övade vi på att hoppa kombination med 2 galoppsprång och i början var han lite för snabb men på slutet så väntade han in och hoppade kalas fint. Det är lite så att han dra sig mot vänster i landningen men som Ragna sa att du har ju svårt i vänster varv redan från början så det är inte så konstigt men det kommer bli bättre och bättre. Nu försökte jag verkligen tänka på ytter hand och att bromsa med den när han drar iväg. Han har ju lite jobbigt när han känner att han blir låst och går man på för mycket så blir han bara sur och grinig. Det är verkligen en hårfin gräns på honom men vi hittar knapparna mer och mer för varje dag som går :) Vi avslutade med att hoppa en bana på 5 hinder med 6 språng och vi var felfria och för en gångs skull hade jag verkligen en plan. Efter varje hinder så saktade jag av för att samla och sen fatta ny galopp, inför smala grinden utan hinderstöd valde jag att komma i trav och även in på sista hindret där man skulle svänga halvt igenom där jag inte får tag på vänster bog utan bråk. Ragna var väldigt nöjd med dagens lektion och det är bara förnamnet på vad jag är :)

Idag onsdag blir det vilodag för Trippe tror han tycker det blir skönt då han för en gångs skull var trött efter gårdagens lektion. Själv ska jag åka på personalmiddag hos en kollega på fåglarö och njuta av skärgården.

Kram!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: