anneliekeyser

2011-06-17
22:28:14

Dressyrträning och lastträning :)

Igår vart det lite dressyr på hemmaplan då hovslagaren äntligen varit här och satt på nya skor! Kände lite på honom och han kändes fin, dock har vi svårt i galoppen fortfarande men det löser sig med tiden :)
Lasttränade oxå med ett kanon tips från Micke som rider i samma hoppgrupp för Ragna, han tipsade att sätta en longerlina runt frambommen och på det sättet lära honom att det inte är farligt att gå in själv. Då kan jag prata med honom och göra på samma sätt som jag gör när jag står inne i transporten, man sätter lite tryck i grimskaftet och när han går fram lättar man på trycket som belöning. Han var lite misstänksam i början men sen gick det kanon :) Känns så skönt att kunna börja lasta och åka lite själv när man inte har någon som kan åka med hela tiden..

Idag har jag tränat dressyr för Maria Holmqvist och det går från klarhet till klarhet i varje lektion. Pratade lite om galopp problemet och vi jobbade mycket på det idag. Dels hitta balansen och sen att kunna rida med tagen backdel i varje gångart så att man kommer åt honom ordentligt. Gissa om det var någon som vart riktigt sur och opponerade sig ordentligt ett par gånger med sparkar... Men som Maria sa "du måste sitta djupt och tungt i sadeln han måste lära sig att du finns som stöd hela tiden och att du litar på honom men för varje gång han får dig ur balans så vinner han och kommer aldrig att sluta upp med det"
Det vart en tuff lektion men väldigt nyttig. Nu ska det tränas på ordentligt och sen hoppas jag att jag hinner med någon mera träning för Maria innan tävlingen den 9/7.

Nä nu ska jag göra lite nytta har bara 3,5 timme kvar på jobbet innan sängen kallar...

Kram!


Kommentar:
#1: Pucko

Det tipset har jag också fått genom att träna hästen att gå in själv, så tänkte köra det med Kryssan :)

Så kul att läsa när det går så bra för er!!

Kram till er båda :)

2011-06-17 @ 23:33:33
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: